Ontspanningsmassage
Duitse tekst
Engelse tekst
Home
Massage
Email
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
Prijslijst
Disclaimer

FAQ

1 Doet een sportmasseur wat anders dan een fysiotherapeut?
Jazeker. De fysiotherapeut is veel meer 'herstellend' bezig. De fysiotherapeut spreekt dan ook van 'patint' en de sportmasseur niet. Als je een blessure hebt, een gescheurde spier of wat dan ook, dan probeert de fysiotherapeut dat weer zo goed mogelijk te laten genezen. Heel vaak met behulp van apparaten. De sportmasseur, of sportmasseuse, werkt met zijn handen. De sportmasseur is veel meer preventief bezig en verleent eerste hulp op het veld bij een verrekte spier e.d. Zijn werk is erop gericht om juist blessures te voorkomen. Dat poogt hij te bewerkstelligen door te masseren, te bandageren en, vooral, door te adviseren. Tevens kan hij worden ingeschakeld om je enige tijd te begeleiden, nadat je door de arts hersteld bent verklaard. De risico op het terugkrijgen van de blessure wordt dan verkleind.

2 Wat is masseren?
Bij sportbeoefening wordt inspanning geleverd. Elke inspanning, hoe klein ook, geeft afvalstoffen in het lichaam en dus ook in de spieren. Door middel van massagetechnieken is de sportmasseur in staat om met zijn handen afvalstoffen sneller uit het lichaam te laten verdwijnen. Door de diverse massagetechnieken ontstaat er eensterk verhoogde doorbloeding. Er treden dan optimale omstandigheden op, die tot een versneld lichamelijk herstel leiden. De afvalstoffen worden dan uit het lichaam verwijderd. Waaronder het melkzuur, dat o.a. verantwoordelijk is voor de spierpijn en spierstijfheid. Het lichaam is dan weer beter in staat een zwaardere belasting aan te kunnen.

3 Wat is bandageren?
Een sportmasseur heeft geleerd hoe hij een steunverband moet aanleggen. Dat noemen we bandageren. Bandageren komt het meest voor bij de fanatieke, wedstrijdsporten. Zware training geeft vaak enige lichamelijke ongemakken. Geregeld is rust, of een aangepaste training, dan de beste oplossing, maar wedstrijdsporters willen vaak zo min mogelijk tijd verloren laten gaan. Een bandage kan dan de geblesseerde plek ontlasten, waardoor de belastbaarheid toeneemt. De training kan dan toch voorgezet worden. Zo'n bandage beperkt a.h.w. de gewrichtsuitslag en de mogelijkheden van de spier, zodat de training nog redelijk voorgezet kan worden. Een bandage kan door iedereen gebruikt worden als hulpmiddel bij de training, nadat de loper hersteld verklaard is door de arts of fysiotherapeut. De bandage dient hier meer als een extra steuntje, zodat het risico op het terugkrijgen van de blessure aanzienlijk wordt verkleind.

4 Wat wordt verstaan onder de adviserende taak van de sportmasseur?
Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste wat een sportmasseur doet. Doordat de sporter bij hem op de massagebank ligt, kan hij precies aanvoelen, hoe het lichaam van die sporter op de trainingen gereageerd heeft. Of hij teveel doet, of juist te weinig. Of er een blessure zit aan te komen, of dat er nog wel best even doorgetraind kan worden. Een hardloper heeft met zijn sportmasseur een veel sterker contact dan met zijn huisarts of met een hardlooptrainer. Dat komt doordat je een tijdlang met je handen aan zijn lichaam bezig bent. De hardloper vertelt wat hij wil gaan trainen en de sportmasseur kan hem dan adviseren of hij dat wel of niet lichamelijk kan opbrengen. Of dat hij verwacht dat er dan blessures komen. Hij voelt a.h.w. naar de spanning en naar de verkortingen in de spieren. Daar haalt hij zijn informatie over de belastbaarheid van de loper. Vooral voor de 'losse' hardloper is een sportmasseur eigenlijk een must. Die ontbeert juist dat klankbord. Iemand die hem kan adviseren, kan afremmen of kan oppeppen. Ook kan de sportmasseur eventuele afwijkingen aan het bewegingsapparaat constateren. Afwijkingen die naderhand kunnen leiden tot blessures. Beenlengteverschil bijvoorbeeld.

5 Wat moet ik me voorstellen als ik bij een sportmasseur binnenstap?
Nou, je stelt je voor. En die sportmasseur begint met vragen. Naar je algemene gezondheidstoestand. Wat voor sport je doet, hoe veel keer, of je blessures gehad hebt, enz. Het is het beste om sportkleren mee te nemen. Een T-shirt en een korte broek, die je kunt aanhouden tijdens het masseren en je hardloopschoenen. Dan kan die sportmasseur daar nog eventueel zijn mening overgeven.

6 Ik heb wel eens gehoord, dat je naakt op een bank moet gaan liggen?
Flauwe kul. Als je benen worden gemasseerd, dan houd je een sportbroekje aan en je rug wordt gemasseerd als je op je buik ligt. Als regel geldt, dat alleen dat deel van het lichaam ontbloot is, waaraan wordt gewerkt. De rest is afgedekt i.v.m. warmteverlies.

7 Gebruikt de sportmasseur nog een middeltje als hij over je lichaam wrijft?
Een sportmasseur gebruikt massage olie. Dat doet hij, omdat zo voorkomen wordt, dat er haartjes worden losgetrokken, wat zeer pijnlijk is. Bovendien zorgt zo'n massageolie ervoor dat de wrijvingsweerstand overal gelijk is. De handen van de masseur vinden dus op elk plekje van het lichaam dezelfde weerstand. Elke sportmasseur heeft verschillende soorten massageolie. Mocht er en keer het geval zich voor doen, dat iemand niet tegen een bepaalde massageolie kan, dan gebruikt hij een ander. De massageolie die een sportmasseur gebruikt, is neutraal. Er is geen warmtespul o.i.d. aan toegevoegd. Behalve in speciale gevallen. Als hij toch een extra doorbloeding wil bewerkstelligen bijvoorbeeld.

8 Wat kost een massagebehandeling?
Het hangt er vanaf wat je allemaal laat masseren. Maar laat ik zeggen: circa 35,-- per uur. (Benen uur, totaal 1 uur). Bij het maken van de afspraak kan, op basis van de wensen een exacte opgave worden gedaan.

9 Hoe vaak moet je gemasseerd worden, wil het nuttig blijven?
En keer in de twee weken is zeker aan te bevelen. Zo mogelijk elke week. Spreek altijd af de dag n een zware training. En zeker na een zware wedstrijd. Een sportmasseur kan dan het meeste van het lichaam 'aflezen'. Hij kan dan het beste aanvoelen, hoe het lichaam op die zware belasting gereageerd heeft. Of het lichaam al hersteld is, of nog niet. Waar de eventuele zwakke plekken zitten, e.d. Hij kan dan zijn adviserende taak het beste uitvoeren.


Dit artikel is een bewerking uit de hardloopkrant Tom Laan